keskiviikko 26. lokakuuta 2016

JOSKUS ON OKEI SANO EI

Ei. Miten sen sanominen voikin olla niin vaikeaa?
Itse olen oppinut sanomaan ei vasta viime vuosina ja edelleenkin se on mulle välillä todella hankalaa. Jotenkin sitä haluaa, tavallaan tai toisella olla mieliksi ja tehdä palveluksen, koska miksi ei voisi, vaikka välillä oman itsensä takia vaan se tulisi sanoa. Ei. Silti vaikka kaikkialla siitä puhutaan niin ei se vaan oo niin yksinkertaista. Ainakaan mulla. Saatan miettiä mielessä jo, että noniin kieltäydy kohteliaasta, ei oo nyt sun juttu niin silti suu jo puhuu..

Mä oon pienestä asti ollu hiljainen ja ujo tyyppi ja musta tuntuu, että vaikka nykyään oonkin enää hyvin vähän ujo, niin se vaikeus kieltäytyä tulee sieltä. Pienenäkin aina tein kaiken mitä kaverit pyysi sillä en uskaltanut sanoa ei. Oli vaan niin paljon helpompaa sanoa kyllä. Kerran mm. tilasin limpparit kännykällä melkein koko luokalle, kun olin tilannut yhdelle ja muutkin kysyi ja en vaan viittinyt sanoa ei... Äiti ei oikein tykännyt 80euron laskusta ja sen jälkeen mulla oli kaks kymppiseks asti kännykässä kaikki maailman estot, etten voinut ees taksia soittaa.. :D
Välillä osa ihmisistä käytti ehkä surutta hyväksi sitä, että mua pysty aika helposti pompottelemaan, sillä harvoin suutani aukaisin, mutta toisaalta en siitä ketään syytä, sillä mä olisin kyllä voinut sanoa ei. 


Näin isompana se näkyy esim. töissä. Kun aloitin välivuoden ja työn teon en ikinä viitsinyt sanoa ei. Jos  joku pyysi tekemään vuoron, mä tein sen. Jos piti olla myöhempää töissä tai taas mennä aikaisemmin mä aina menin. Vaikka välillä olisi ollut muutakin tekemistä tai oma jaksaminen oli todella kortilla niin silti mä en koskaan kieltäytynyt. Vasta tänä vuonna oon sanonut useamminkin kerran ei, sillä oon tullut paljo tietoisammaksi omasta jaksamisesta ja ymmärtänyt sen, ettei mun oo mikään pakko. Ja kukaan ei luultavasti mua vihaan, jos mulla on jo muita suunnitelmia enkä voi tehdä vuoroa. Tottakai edelleenkin otan vuoron vastaan jos sen vaan pystyn tekemään, mutta aina ensin punnitsen oman tilanteen. Viime syksynä ajoin itseni nimittäin aivan piippuun kun tein työharjoittelun ohella aivan liikaa töitä, vaan sen takia kun en osannut sanoa ei. Ja nyt mua harmittaa se todella paljon, sillä osa harkasta meni mun mielestä aivan penkin alle, kun olin kokoajan ihan helvetin väsynyt kun tein töitä putkeen eka harkkapaikassa sitten vielä töissä. Sillä kuitenkin koulu ja työharkat on paljon tärkeämpiä asiota mun elämässä kuin työ mitä teen koulun ohella. Tottakai se on tärkeää, että on työpaikka ja teen työni aina kunnolla, mutta viimeinkin tajusin, että se on se mistä voin karsia, jotta energia riittää niihin asioihin mitkä vie mua elämässä eteenpäin. 

Se jos mikä on ollut helpottavaa, on huomata se, että vaikka sanoo ei, niin maailma ei siihen kaadu. Jostain teistä tuntuu ehkä tyhmältä, että mä ees ajattelen näin mut niin mä vaan ajattelen. Tai, että ei se kaveri suutu, jos oon ihan rättipoikki väsynyt ja en jaksakaan välttämättä tehdä mitään vaikka pyytää. Aina voi mennä joku toinen päivä ja ei ne kaverit mihinkään häviä vaikka joskus joutuu sanomaan ei. Silti mä oon saattanut esim. perua jotain mitä ollaan jo S:n kanssa suunniteltu jos kaveri kysyy voidaanko tehdä jotain, koska en halua aiheuttaa kaverille pettymystä. Vaikka samallahan mä aiheutan sen S:lle. Tää asia on ollu mulle varsinkin vaikea kun oon aina kuunnellut sitä miten joku on hyljännyt kaikki kaverit kun on alkanut seurustelemaan. Ekan mun seurustelu suhteen aikana en muuta tehnytkään kun ollut kavereiden kanssa sillä, en halunnut olla se joka hylkäs kaverit. No ei se nyt ei toiminut muustakaan syystä, mutta oon nyt tajunnut, että vaikka mun pitää panostaa ystävyys suhteisiin, pitää mun myös panostaa mun parisuhteeseen. Ja jos jollekin kaverille se on liikaa, että haluan, yllätysyllätys olla myös mun poikaystävän kanssa, niin ehkä hän ei sitten oo sen arvonen kaveri. Tasapaino näiden kaikkien asioiden välillä onkin ollut ehkä vaikea löytää juuri sen takia kun en ole kieltäytynyt mistään, mutta nyt pikkuhiljaa kaikki alkaa mennä omiin uomiinsa ja aikaa arjessa riittääkin kaikille.

All in all, vähä taas rönsyilee tää mun ajatuksen juoksu, mutta mitä mä halusin sanoa on mitä otsikossa lukeekin. Välillä on okei sanoa ei. Oli se sitten joku koulujuttu, työjuttu tai vaikka ystävän näkeminen, niin välillä on hyvä kuunnella sitä omaa kroppaa ja päätä ja jäädä kotiin jos siltä tuntuu. Eikä siitä tarvitse kokea huonoa omatuntoa. Sillä me eletään vaan kerran ja vaikka läheiset, koulu, työ on kaikki tärkeitä asioita elämässä niin silti tärkeintä on myös sä. Oma itsensä on aina helppo unohtaa, mutta mä uskon että hyvinvointi lähtee siitä, että huomio oman itsensä. Ja sitten kun siitä pitää huolta, on myös itsellä enemmän annettavaa ystäville, koululle ja töille. 

16 kommenttia:

  1. Oon kans maailman huonoin sanoon ei. Viime viikolla tein 6 päivää töitä ja eka loman jälkeinen viikko,niin olin luonnollisesti ihan poikki tosta työmäärästä. Eilen mulle soitettiin töistä,kun nyt oon 2Päivän vapailla,et olisinko tullu tänään töihin niin totesin etten tuu. Oli varmaan ensimmäinen kerta tän melkein 3 vuoden aikana, kun en vaan jaksanu mennä. Välillä sitä vaan pitää olla :)

    T aina sanoo mulle, että mun pitäs olla vahvempi ja sanoo ei, jos joku tarjoo töitä/illan viettoa/yms. ja oon jo suunnitellu muuta. Ei oo vaan aina niin helppoa :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo tiiän niin, mulla ihan samajuttu, tämä syksy eka kerta kun olen alkanut kieltäytymään töistä, koska oma jaksaminen ja muutenkin muu oleminen, on ihan yhtä tärkeää! Niinpä siinä on harjoittelua, mutta hyvä kun nyt sanoit, siitä sitä oppia kun alkaa vaan kohteliaasti kieltäytymään! Mutta helppoa se ei ole! :)

      Poista
  2. Mielenkiintoinen postaus, mulla on ollut myös tätä samaa ongelmaa mutta olen huomannut että pikkuhiljaa harjoituksen myötä mun on helpompi sanoa se ei. Aina ei tarvitse miellyttää muita vaan saa ajatella itseäkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niinpä, pitää vaan tietoisesti pikkuhiljaa harjoitella niin sitten se "helpottuu" sen sanominen, kun huomaa ettei maailma siihen kaadu :)

      Poista
  3. Toi on kyllä tosi tärkeä asia, että oppii sanomaan ei! Mun oli kans tosi vaikea viime keväänä sanoo töihin etten tule, jos kysyttiin ylimääräisiin vuoroihin.. Nyt oon kans koittanu harjotella :)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, töissä varsinkin itsekin koen tosivaikeaksi sen kieltäytymisen, mutta pitää vaan välillä pysyä jämptinä ja sanoa vaan ei :)

      Poista
  4. Tuo on tärkeä sana tuo ei pidemmän päälle. Varsinkin töissä, mä oon vähän sama että mun on hankala kieltäytyä ja sanoa ei jos mulle esim töissä tarjotaan vuoroa. Nytkin meni vapaat mönkään ja tässä sitä taas voivottelin omaa jaksamista:D Välillä täytyy olla itsekäs ja sanoa ei ihan itsensä ja oman jaksamisen takia:) Todella mielenkiintoinen postaus ja mulle hieman ajankohtainenkin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, jotenkin varsinkin töiden kanssa se ei tuntuu olevan monelle, niinkuin itsellekkin vaikea sanoa, mutta sitäkin tärkeämpi oppia sanomaan!!

      Poista
  5. Vitsi miten hyvä postaus, aivan kuin suoraan omista ajatuksistani! Olen itsekin melko huono sanomaan ei, mutta nykyään juuri vaikka töissä uskallan jo avata suuni, jos samalle päivälle on jo menoa milloin tarjottaisi lisävuoroa. Tosin tällä hetkellä otan enemmän kuin mielelläni kaikki extratunnit talteen, sillä töitä on muutenkin vähän, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan :D Tosin tänään myönnyin taas erääseen asiaan, johon olisin halunnut vastata mieluummin ei, mutta tiedän että kyseinen henkilö olisi pahoittanut siitä mielensä joten en vaa halunnut ottaa sitä riskiä.. hieman tyhmää, mutta joskus se "ein" sanominen on tosi vaikeaa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, lisävuorot on tietinkin aina ajankohdasta riippuen kiva saada ja ottaa vastaan! ITsekin tiettyinä aikoina toivon oikein vuoroja, kun elämä tavallaan antaa siihen tilaisuuden, mutta sitten on juuri tämä vastakohta kun sanoo vaan kyllä koska ei viitsi sanoa ei, vaikka haluasi! Ja joo tuo minkä viimeisenä sanoit on myös mulle tuttua ja siksi kirjoitinkin juuri asiasta, se on vaan vaikea asia sanoa ja sitä todella pitää harjoitella!:)

      Poista
  6. Mä itse kyllä ymmärrän sun tekstin tosi henkilökohtaisella tasolla, kun mä olen miellyttäjätyyppiä, joka haluaa antaa kaikkensa muiden eteen. Mulla se todellinen ahaa-elämys tuli vasta siinä vaiheessa kun huomasin ihmisten käyttävän hyväksi mun hyväntahtoisuutta ja menevän sillä oletuksella, etten kuitenkaan sano ei. Se on lopulta tosi kuormittavaa henkisellä, kuin fyysiselläkin tasolla, olla aina hääräämässä ja myötäilemässä. Mä tuppaan nykyisin sanoa, että pitää olla itsekäskin ja ajatella omaa hyvinvointiaan ja omaa elämäänsä. Lopulta jokainen meistä elää itsensä, eikä toisten vuoksi :) Hyviä tekoja ei tietenkään pidä unohtaa, mutta kaikkea ei myöskään tarvitse tehdä, jos ei pysty tai ei tunnu siltä! Hyvä, että olet oppinut sanomaan ei, se on hyvä taito!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, voin niin samaistua tuohon ekaan lauseeseen ja siksi tavallaan aloin herätäkkin tähän juuri kun se kuormitti ihan liikaa!! Ja juuri näin tiivistit munkin ajatukset hyvin ja selkeästi kyllä tähän sun kommenttiin juurikin:)

      Poista
  7. Tää oli tosi hyvä ja jollain tavalla myös tosi opettavainen postaus! Mä oon myös vähän sellaista tyyppiä jonka on hankala sanoa ei. Esimerkiksi töissä otan usein vastaan kaikki ylimääräiset vuorot, ja mielelläni otankin, mutta joskus on aina se tilanne kun oma jaksaminen ei vaan esimerkiksi riitä ja tekisi mieli sanoa ei. Ystäville on myös oikeus sanoa ei, ja tämän ei pitäisi vaikuttaa ystävyyteen mitenkään mun mielestä. Kaikki tarvitsee omaa aikaa, lepoa ja poikaystävän kanssa oloa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva kuulla, että postaus herätti ajatuksia! Ja näinpä juuri, missä tilanteessa vaan pitäisi pystyä sanoa ei ilman, että työpaikka tai ystävät siitä suuttuvat!:)

      Poista
  8. Mä oon lukenut semmoista Tunnelukko kirjaa, joiden avulla oon alkanut käsittelemään mun tunnelukkoja. Tuo on ehdottomasti yksi noista tunnelukoista, se kun on liian kiltti ja aina miellyttämässä toisia eikä uskalla sanoa ei. Mä oon ihan samalainen ja nyt koittanut päästä siitä eroon. Pitää olla epäitsekäs, mutta välillä myös miettiä itseään :) Hyvin säkin oot alkanut ajattelemaan myös itseäsi ja sitä mitä sä jaksat tehdä! <3 Maailma ei tosiaan kaadu jos ei ota jotain vuoroa tai aina jaksa tehdä jotain kuten siivota. Todella hyvä postaus Saara :) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, kuullostaa mielenkiintoiselta tuo kirja, täytyykin tsekata tuo!! Ja hyvä jos säkin oot alkanut miettimään tuota ja oppimaan sanomaan ei! Tässä sitä harjoitellaan kaikki ja jospa se joskus olisi vähän helpompi sanoa:) Kiitos<3

      Poista